Jak připravit byt nebo dům k prodeji

Příprava na budoucí prodej je velmi důležitá a kvalita jejího provedení ovlivňuje nejen průběh celé transakce, ale hlavně dosaženou cenu. Je bohužel smutným faktem, že většina prodejců ji podceňuje. Pak se diví, že nedosáhnou na cenu, za kterou prodali jiní. Co můžete udělat, a hlavně proč, se dovíte v následujícím textu.

Obsah

  1. Emotivní záležitost pro kupujícího
  2. Jak vytěžit maximum z obývané nemovitosti
  3. Prázdná nemovitosti je atraktivnější
  4. Rekonstrukce se spíše nevyplatí
  5. Kdy lze skokově zvednout hodnotu nemovitosti
  6. Nezapomeňte na přípravu z venku

Emotivní záležitost pro kupujícího

Doporučím Vám podívat se na prodej pohledem kupujícího, pro kterého je proces koupě zásadním rozhodnutím, které dělá zpravidla jen několikrát za život. Pro většinu zájemců je koupě emotivní záležitost, nemovitost je musí zaujmout a musí mít pocit „tu chci“. Přípravu nemovitosti vidím jako zásadní a nezbytný úkon, který doporučuji před nabídkou provést a to ve všech případech, tedy kdy v nemovitosti stále bydlíte, je pronajatá nebo je již prázdná. Velice Vám pomůže, když k Vám přijde někdo úplně cizí a řekne Vám svůj názor. Když budete prodávat prostřednictvím makléře, máte vystaráno a odborný názor zaručen.

Jak vytěžit maximum z obývané nemovitosti

V případě, kdy v nemovitosti stále bydlíte, je samozřejmě složitější s nemovitostí pracovat. I v tomto případě je zapotřebí udělat základní úklid a s ním spojenou minimalizaci osobních předmětů, které se v nemovitosti nacházejí. Méně je v daném případě rozhodně více a vzdušně vypadající nemovitost působí na kupujícího daleko lépe, než nemovitost plná věcí, které jsou podstatné pro majitele, ale naprosto bez vztahu ke kupujícímu. Rozhodují detaily, jak na fotografiích, tak při osobních prohlídkách. S oblibou říkám, že v okamžiku prodeje musí být nemovitost tak atraktivní, jak po dobu užívání, možná ani nebyla.

Základním řešením je výmalba, ujišťuji Vás, že tato investice v řádu tisíců korun přinese efekt minimálně v desetinásobném objemu. V dalším kroku zvažte, jestli skutečně všechny části nábytku musí zpět a ještě jednou se zamyslete nad atraktivitou jejich rozmístění. Pokud si nejste jisti a chcete tento efekt umocnit, přizveme Vám na pomoc bytového stylistu. Jeho rada je často k nezaplacení a doplnění zajímavých dekorací často změní byt k nepoznání.

Rozhodně však nepatřím k těm, kdo by Vás nutil mít na stole neustále lahev sektu se skleničkami, v ložnici poházené květy a na postelích mísy s ovocem. Tyto úpravy již nejsou přirozené a kupující spíše odrazují. Tudy cesta naopak nevede.

Prázdná nemovitost je atraktivnější

Pokud je nemovitost pronajatá a ekonomická situace Vám to umožňuje, ukončete pronájem a nemovitost ukliďte a je-li to potřeba i vymalujte. Ze zkušenosti mohu potvrdit, že prohlídky s nájemcem skutečně málokdy vyvolají ony pozitivní emoce, které ke koupi zájemce potřebuje.

V případě, že je nemovitost již prázdná, je vše výrazně jednodušší, kdy úklidu či vymalování nic nebrání. Také doporučuji neponechávat v nemovitosti starší části nábytku. Mé zkušenosti jsou takové, že je-li v bytě ponechán původní nábytek, kupující automaticky podprahově odečítá nejen tyto náklady na odvoz, ale i náklady za jakési starosti spojené s „dotažením„ bytu.

Další možností, jak prodej podpořit, je nechat vybavit prázdnou nemovitost přechodným nábytkem pro zvýšení představivosti kupujícího, to je onen často skloňovaný home staging. Jsou situace, kdy i tato cesta vede k cíli a zažila jsem i několik prodejů, kdy kupující řekli, že to berou tak, jak to je a nábytek od jeho poskytovatele odkoupili.

Ráda se na Vaši nemovitost přijedu podívat a řeknu Vám svůj názor na to, zda a v jakém rozsahu se úpravě doporučuji věnovat.

Celková rekonstrukce se spíše nevyplatí, nedoporučuju Vám ji

Něco jiného je případ, kdy nemovitost je určena k celkové rekonstrukci, například po dlouhodobém pronájmu. I zde bych volila variantu prodávat nemovitost prázdnou, tedy bez vybavení, kdy kupující ocení především velikost dané jednotky. Místo dílčích rekonstrukcí bych v takovémto případě doporučila spíše nechat vyhotovit vizualizace či rozpočet případné rekonstrukce, které mohou zájemci otevřít oči a nasměrovat ho správným směrem. V obecné rovině rekonstrukce před prodejem není ekonomicky výhodná a vložené prostředky se nemusí vrátit. Trefit se do vkusu kupujícího opravdu není jednoduché.

Kdy lze skokově zvednout hodnotu nemovitosti

Výjimku z pravidla tvoří jednotka, kde vhodným uspořádáním, lze vytvořit namísto 3+1 například 4+kk a nemovitost tak dosáhne zcela jiných kvalit a to včetně ceny, kterou za ni můžete požadovat. V tomto případě je pak rekonstrukce nutností.

Nezapomeňte na přípravu z venku

Příprava nemovitosti na prodej nekončí úpravou zevnitř, ale musí pokračovat i společnými prostorami, sklepem či garáží. Uklizený sklep či paradoxně vytřené garážové stání dokáže být právě tou pomyslnou třešničkou na dortu, která přikloní kupujícího na Vaši stranu. Stejně tak je tomu v případě rodinných domů. Nezapomínejte na údržbu zahrady, která je pro mnohé právě tím největším lákadlem a důvodem ke koupi. Proto ji musíte ukázat perfektní.

Snad Vás příprava nemovitosti neunavila, příště pošlu některé mé úvahy, věřím, že si při jejich čtení odpočinete.


File Attachment Icon
bannerclanek02.webp
File Attachment Icon
shutterstock_444558442-340px.jpg
File Attachment Icon
shutterstock_1664201053-250-px-h.jpg
File Attachment Icon
shutterstock_1647786184-1000px-w.jpg
File Attachment Icon
shutterstock_1261928728-250-px-h.jpg
File Attachment Icon
shutterstock_1229567527-340px-w.jpg
File Attachment Icon
grass-220465-340w.jpg